Rower to przyszłość. Chociaż brzmi to jak slogan, to jednak zawiera w sobie dużo prawdy. Kiedyś to samochód był uważany za przyszłościowy środek transportu, który wprowadzi ludzkość na wyższy poziom. Wiele się zmieniło od tego czasu. Obecnie w większości miast na całym świecie dominują rowerzyści oraz ścieżki rowerowe a sam rower stał się wyrazem nadziei na przyszłość, szczególnie w obliczu aktualnych problemów dotyczących zmian klimatycznych, epidemii otyłości oraz przeludnienia miast. Rower ma też ciekawą historię.
Historia roweru
Historia roweru rozpoczęła się w 1817 roku. Został on stworzony przez barona Karla Von Drais’a z Niemiec i nosił nazwę Laufmaschine, czyli „rower do biegania”. Został on opatentowany w 1818 roku jako pierwszy dwukołowy środek transportu napędzany i sterowany przez człowieka. Ulepszoną wersję tego wynalazku opracował Denis Johnson z Londynu. Jego pojazd był wykonany z drewna, miał sterowane przednie koło i za zadanie skrócić czas podróży o połowę. Nazwano go oficjalnie welocypedem, który swoim kształtem przypominał dzisiejsze rowery o dwóch kołach. W kolejnych latach konstrukcje mocno się zmieniały, doszły pedały, dodatkowe koła, korbki, gumowe opony, a nawet łożyska kulowe. Pojazdy te zaczęły stopniowo przypominać dzisiejsze rowery. Kolejna wielka zmiana przyszła w roku 1900, kiedy to firma Fichtel & Sachs wprowadziła do sprzedaży pierwszą wolnobiegową piastę stosowaną po dzień dzisiejszy i znaną pod nazwą torpedo. Dwa lata później duet Henry Sturmey i James Archer stworzyli pierwszą przekładnię, która pozwalała na zmianę biegów podczas jazdy. Od tego czasu rower bardzo ewoluował i dziś to pojazdy, które mają wiele rodzajów i zastosowań.
Rower crossowy
Wśród wielu rodzajów roweru wielką popularnością cieszą się rowery typu cross. O rowerach tego typu mówi się, że są najbardziej wszechstronne. Łączą w sobie cechy, ale i zalety zarówno rowerów górskich, jak i szosowych. Rowery crossowe sprawdzają się nie tylko w codziennej drodze do pracy przez miasto, ale i w trakcie wypadów terenowych drogami polnymi i leśnymi. Pierwsza charakterystyczna cecha tych rowerów to duże koła, zwykle 28 cali. Opony w nich są cieńsze niż w rowerach górskich, ale nie tak cienkie jak w rowerach szosowych, czyli w popularnych kolarzówkach. Siodełko w rowerach crossowych zawsze umieszczone jest niżej niż kierownica, co zapewnia wygodną pozycję do jazdy. Do tego jest bardzo wygodne, często żelowe. Ogromną zaletą rowerów crossowych jest też skuteczne hamowanie, co okazuje się bardzo istotne na przejazdach z sygnalizacją świetlną, ale i podczas jazdy po nierównym terenie leśnym. Widać więc jasno, że rower crossowy to idealny kompromis między komfortem a możliwościami jazdy w różnych warunkach. Zatem jeśli rower będzie nam towarzyszył w drodze do pracy, na zakupy czy do urzędu, a do tego lubimy czasem wybrać się na wycieczkę rowerową w miejsca zróżnicowane terenowo, postawmy na porządny rower crossowy.
Zapraszamy do zakupu tego typu rowerów w naszym sklepie. Klientom zapewniamy fachowe doradztwo i niskie ceny.